onsdag 27 maj 2009

Vitvaxad bänkskiva

Nu ska ni få se vad jag hade för mig i helgen när karln var bortrest.
Jag har laserat ek-bänkskivan i köket!!!
Jag har länge tycket att vårat kök har varit lite för mörkt och murrigt.
Det blev en väldig skillnad att få bort orange-eken.Här ser ni hur det såg ut före.



Min Mange tyckte att det var bra som det var och att vi inte alls skulle röra den "fina gedigna"
ek-bänskivan.....
När han kom hem så var det inte riktigt klart utan den blå maskeringstejpen satt kvar.
- Vad gör du här då, sa han.
- Jag laserar bänkskivan lite, sa jag
- Jaha, sa han och så gick in på toa en sväng. När han kom ut frågade jag om han inte skulle säga om han tyckte det var snyggt eller fult. Då sa han.
- Du känner väl mig, jag kan väl inte erkänna om jag har fel.
Så det är alltså mig det hänger på om du ska ta tag i stora saker, sa han och flinade.

Jag tror nog han var rätt nöjd över att jag gjorde det när han var borta så han slapp vara med när jag svor. Och att jag fick ta tag i problemen själv.

Jag måste tacka mina underbara vänner.
Carro, som tog hand om mina buspojkar hela Fredagen så jag kunde grejja här hemma och Maria som kom och hjälpte mig när jag hade gjort fel ;)

Fy tusan, det var inte det lättaste att få det snyggt kan jag säga. jag fick tillochmed åka tillbaka till färgaffären och byta den första färgen jag fick eftersom den var så svårjobbad, phu.
Men nu är det gjort och jag är så nöjd både med resultatet och att jag fick rätt, hihi.


Tack för alla grattis hälsningar till 1-åringen, ni är så goa.

Kram /Marit

36 kommentarer:

Kristin sa...

Hej! Jättefint med skivan!!! vi hade lite samma dilemma i höstas, vår bokskiva var för röd och ful mot övriga köket, tyckte jag. Fast vi gick åt andra hållet, jag mörklaserade den istället så nu är den svartbrun. Mycket bättre blev det i alla fall. Ibland är det bättre att göra saker själv än att fråga först... fniss!
/kristin

Vickans vita ting sa...

Tufft gjort!Jag vet inte om jag skulle våga, hihi :) Är själv redan less på våra valnötsskivor, det går så fort att bli less! Kanske gör en look a like procedur som dig, måste bara skicka iväg karln först, brukar gå bäst då! Ha det/ Vickan

Signe 1 sa...

Supersnyggt Marit!! Vad duktig du är! Vi har oxå ekbänkskivor i köket som jag valde för ett år sen när vi började bygga, skulle oxå vilja göra som du redan,fasiken vad man tröttnar fort, hihi, men min man blir galen på mig, så gör jag nåt redan så blir det skilsmässa och det vill jag inte,*ler* Kramis Sofia

VITA NYANSER sa...

Det där gjorde du bra! Supersnyggt!!! Ek tar mycket intryck mot det vita, nu syns dina andra saker på ett helt annat sätt. Eken syns ju fortfarande men är nertonad. Kanonsnyggt kök!

Kram L-L

Hem och Lycka sa...

Det blev ju grymt fint, vilken skillnad! Och det tyckte nog mannen din också :-D

kram Mia

Villa Carl Larsson sa...

Jag får nog vara kärringen mot strömmen här. Inte för att jag på något sätt tycker att det blev fult. Det blev supersnygg!! Det tycker jag verkligen. Vitt är underbart på alla sätt. Men jag tycker ändå att det är fint med vitt och ek. Men visst.. man kanske blir less men den kombinationen tycker jag är fin.

Men det blev superfint så missförstå mig inte. Bättre med vitlasering än att måla dem helt vita. Då tonar man ner ekfärgen lite bara :)

Kram Josefin

Hanna sa...

Bänkskivan blev jättefint och köket blev ljusare. Fint gjort!

Martina sa...

Vilket fint kök :)
Det blev jättefint med bänkskivan, allt ser så mycket ljusare ut och man ser allt på ett annat sätt. Tur att karl blev nöjd också :)
/ Martina

Therese sa...

Vilket fint kök ni har och det blev jättefint med bänkskivan!

Kram Therese

Jenny sa...

Hej Marit,
Åh vad fint det blev!! Förstår att sambon oxå är nöjd!! Erat kök är såå fint!
Duktigt gjort tjejen:)

Ha en jättebra dag,
Kram Jenny

Det Sanna Livet sa...

Det blev ju jättebra och passar bättre in med de färger ni har i köket. Bra idé! :)

Kram

Jansson bygger hus sa...

Hej! Så fint kjökken dere har! Vi skal snart begynne å bygge og jeg har lurt veldig på hva vi skal gjöre med benkskive, men nå fikk jeg jo et bra tips :) Jeg hitta din side gjennom en annen blogg, og det er ikke siste gang jeg titter inn :) Håper det er ok at jeg legger deg til min liste over blogger jeg leser. Mvh ElinJ

Nettan sa...

Jamen, hur snyggt var det inte !
Ditt kök är så mysigt.
Bra kvinna reder sig själv ;)
Kram Nettan

lugnet sa...

Blev superfint! Jag är också lite less på alla träfärgade möbler vi hade med oss från lägenheten. Sedan vi flyttade till hus och skaffade svartek till golv gjorde det sig inte riktigt med ek längre mot golvet så jag har gått lös med både vit och svart färg, har även svartvaxat vissa möbler och det blev mycket bättre mot golvet!
Bra av dig att "fixa" lite när mannen var borta, hihi..
Fortsatt trevlig vecka!
Kram//Ulrica

Hemmet Är Min Borg sa...

å vilket mysig blogg och vilket fint kök du har
ha en fin dag
kram Jeanette

Tina sa...

Hejsan!
VILKEN SKILLNAD det blev!
Tänk vad MYCKET TID och lite färg kan göra. ;)
Själv så har jag senaste dagarna målat om altanmöblerna. Från rödbruna till...VITA! :P
Och nu blev jag precis klaaar!
Men å vad jag ångrade många gånger att jag gett mig på dom.
Men bra blev det!
Då blir man glad och nöjd. Eller hur?!

Ha det gott!

Kram Tina

Hemma hos Razzel sa...

Åh vad modig du är! Det blev jättefint!!

Unknown sa...

Hej Marit!!

Jag står i samma dilemma...fast jag har en sådan där bokrödfärgaduschlaminatskivasomjaghatar....jag har faktiskt velat i flera månader om den ska bli grå eller svart, helst vill jag ha betongskivor. Jag velar vidare...

Din skiva blev kanonsnygg!!!! Ja passa på när gubben inte är hemma det brukar jag med göra:)

Ha det gott, kram Pia

Tesso sa...

Det blev ju jättefint!!! Det vart e riktig skillnad:-)

Och såklart grattis till Levis...

Hoppas ni mår bra!!
Kram.

Mitt skabbiga chica hus sa...

Hi hi hi, hur fint som helst!!! Och jag är övertygad om att maken var riktig nöjd annars hade du nog fått höra det eller hur...;o)

Jag undrar vad jag kan ta tag i för projekt när jag är själv.....

Kramis
Mia

Liselott Forsberg sa...

Får väl börja med att gratulera Levis i efterhand :-)

Vad snyggt det blev med bänkskivan! Du är så duktig Marit! :-)
Ta hand om er!!
Kram Liselott

Wee Mary sa...

Hej!
Riktigt snyggt!
Klart han måste vara nöjd ;)

/Marie

Ida sa...

Oj vad fint det blev, förstår att det ligger mkt jobb bakom. Jag är också så himla trött på vår ekskiva, har drömt om en i betong eller marmor men det skulle sambon vägra. Skivan är ju bara 3 år. Dock var ju din lösning perfekt. Snälla kan inte jag få brytningen och färgsorten ifall att sambon skulle vekna lite=)

Ha det så gott.
Kramar Ida

Krusidull sa...

Så bra det blev!
Jag har oxå ek skivor, målade visserligen över de svartgråa kaklet nyss men kan nog tänka mig att fixa skivorna oxå.
Kan du inte berätta vad du använde för material?
Kram
Krusidullan

MonaA sa...

Du är så duktig och påhittig!
Vi har också ett vitt kök med en (ful) träskiva. Jag har länge velat byta den mot en svart eller vit, men när vi kollade priserna på HTH, som vårt kök är från, så insåg jag att det inte kommer bli så såvida vi inte vinner en massa pengar! Ikeas bänskivor passar inte hos oss, de är för tjocka, vilket innebär att då skulle vi få kakla om också. Så det där har liksom inte blivit något av, utan bänken är som den är, och jag har lagt det på is.
Du är verkligen fiffig, att lasera den är ingen dum idé alls! Jag har haft tanken på att måla vår, men inte riktigt vågat! Nu väckte mitt bänkskiveprojekt till liv, kanske ska härma dig, hihi, om du inte har nåt emot det!

Hela ert kök är kanonfint!

Ha det gott!
Kram
Mona

Villa Carl Larsson sa...

Du blev inte ledsen/besviken för min kommentar tidigare va? För det var verkligen inte meningen. Och nu när jag kikar in här igen känner jag nog att jag får ge med mig lite grann *fniss* I ert kök blev det verkligen toppen med laseringen och vilket otroligt jobb du lagt ner. Ska man få nåt gjort får man ofta göra det själv hehe.

Kram Josefin

Lycka är ~ Onnea on sa...

Verkar som om du gjorde det rätta. Det blev snyggt!
~Marita~

Tulipa sa...

Jättefint!
Och visst stärker det en när man tar saken i egna händer, och sen förhoppningsvis ror det iland!

Jättebra gjort!!!

Kram Mariette

Bygatan sa...

Såå snyggt Marit!
Vi har lika kök du & jag, Ädel. Jag funderade på att köpa ek och göra som du gjort men jag är för kass på sånt så det blev vita istället;-)

Hoppas kalaset blev lyckat!

Kram Lena

Lovilin sa...

Hej!

Blev ju verkligen jättefint!!!
Perfekt när man kan förändra sånt man redan har till det bättre.

Kram
Linda

gamla skolan sa...

Det blev jättebra , vilken skillnad !! Och vilket vackert kök ni har ! Kramar Susanne / den gamla skolan

STENLYCKA sa...

Vad vackert det blev och vad duktig du är.
Och nu kan väl inte din man vara annat än stolt över dig.
Önskar dig en bra dag och tack för alla rara hälsningar.
KRAM

Inspiration i vitt sa...

Hej Marit, dina bänkskivor blev underbara vilket underbart initiativ.
Kramar till dig/Ingela.

Mia sa...

Hej!

Har följt din blogg ett tag nu, men det har inte blivit av att skriva..du har så fint hemma och tar så fina kort!

Köket var fint innan men med laserade bänkskivor blev det ännu snyggare. Lite pricken över i.

/Mia

/Maria

Jeanette Hornbeck sa...

Hej, kul att du är med och tävlar. Din blogg är ny för mig.
Tycker mycket om ert hem, ska bli roligt att kika vidare här.
Jag pausar just nu mitt i min målning av vår bänkskiva. Min man säger nog ungefär som din:-D
kram Jea

emme bygger bo sa...

Hej hej! Det var flera år sedan du fixade bänken ser jag, men vi är inne på att göra det exakt samma och det skulle vara guld om du ville berätta vilken forts färg du bytte till och vilken du testade med från början (vilken man ska undvika med andra ord). Minns du kulören?
Ha en fortsatt skön sommar!