torsdag 25 mars 2010

Måla?




Jag får ganska många mail och frågor hur jag gör när jag målar om gamla möbler. Och jag vill börja med att säga att jag är absolut inget proffs. Ni skulle se dom allra första möblerna jag målat. Där har färgen börjat flagna. Så jag måste (tyvärr) slå ett slag för underarbetet. Det är tråkigt men gör mycket för slut resultatet. Och övning ger färdighet. Här kommer lite tips att tänka på.
.

  • Slipa möbler som är lackade
  • Sen tvättar du med målartvätt
  • Därefter börjar det roliga. Då kan du börja måla. Jag målar nästan alltid med Nordsjös vattenlösliga snickerifärg gundfärg. Det är skillnad på kvalité. En billigare färg så betalar du i princip för vatten vilket gör att du bara får måla fler gånger och mer färg går åt.
  • Ofta så målar jag inte med nån mer täckfärg eftersom jag vill ha mina möbler matta i färgen. Vill man ha mer "yta" på finishen tex om det är ett bord så har jag ett matt lack som jag lägger på, eller ett vax. Det är vilket som.
  • Men det kan bli lite tråkigt om alla möbler är i samma färg och "matthet" så jag varierar mig med det också ibland. Då bryter jag alltid färgen mot det gråa hållet. Det är för att hemmet inte ska få ett alltför platt utseende.

.

Det här skrivbordet har jag och min vän Maria målat till en jobbarkompis till mig som behövde ett skrivbord. Vi sitter på lite möbler som inte får plats i våra hus *fniss* jag och Maria.

.Kia ville ha skrivbordet lite shabbat så jag har slipat alla kanter runt om lådorna, skivan och benen. Beslagen har jag "mjölkat" Då tunnar jag ut färgen med vatten så den blir ungefär som filmjölk och målar med. Det är så jag har gjort med dörren som jag har som sänggavel. Den har många också frågat om.

Hoppas att ni fick lite tips nu och vågar börja måla. När man en gång har börjat kan man aldrig sluta. Det är både kul och ekonomiskt att hitta möbler på loppis och förändra dom. Och dessutom så är det ju det som gör ett hem personligt.

Kram /Marit

Ps: Glöm inte att vara med och tävla om Cath Kidstone produkterna från Inlägget i Söndags. På Fredag kväll är det dragning.

18 kommentarer:

emilias gömmor... sa...

Tacka gud för att det finns loppisfynd och målarfärg!

Kram Mimmi

Vintage House sa...

Ja det är verkligen roligt att måla och om man har tröttnat på en möbel kan lite färg göra så mycket..
Nu har jag lämnat in mitt stora pysselbord till spruklackering. Det är för stort att måla...
ha en underbar dag
sandra

MonaA sa...

Hej Marit och tack för bra tips!!

Har ni möbler som ni inte får plats med men ska sälja? Kan du inte isåfall lägga ut dem här på din blogg, kanske ni har nåt som jag skulle behöva, hihi? Det där skrivbordet blev jättejättefint, det hade jag kunnat tänka mig att ha hemma hos mig!

Ha det gott!
Kram kram
Mona

Ewa sa...

Hej!
Visst är det kul att måla möbler och se "före och efter" bilder sen!! Är man riktigt duktig och flitig kan man måla möbeln med en svart strykning först, för att få fram den sen när man shabbar. Men jag brukar ta latmansvägen och använder lite svart skokräm på en svamp där jag har shabbat klart;)
Det blir jättebra!
kram Ewa=)

Lev Vackert sa...

Hej Vännen! Japp det är helt ok att berätta namnet på boken. KRAM

Fruädel sa...

Oh vilken fin blogg du har!!!! Jag är kär, och vacker som en ängel är du också! Ojojoojoj, här fanns mycket fint att titta på! Ska kolla runt lite till och se om inte din måleritalang kan smitta av sig lite på mig!Kram på dig duktiga du och på återseende!/Tess

evelina sa...

UNDERBART med bra tips. Vi pratade senast igår om hur vi skulle göra för att måla om en bokhylla på bästa sätt. Sist vi målade blev det sådär om man säger så....
:)

Vita drömmar och choklad sa...

Hej!
Ja visst är det skoj att experimentera med färg och loppismöbler.
Jag är helt såld på idén sen några år tillbaka :)
Skrivbordet blev jättefint!
Kram Milla

The House sa...

Ja det är livsfarligt att börja måla nästan....vips så har man målat varenda möbel haha
Men det blir oftast mycket bättre än innan :-)
Kram/Frida

Helena sa...

Hej! Vilken fantastisk blogg du har, mycket inspirerande! Jag skulle också gärna måla möbler, tyvärr bor bi för litet just nu men snart... Ha en skön kväll! Helena

Jenny sa...

Vilket fint skrivbord! Det hade jag haft svårt att ge bort om jag var du!

Fröken Råsmart sa...

Ja, visst är det roligt att förändra med färg. Det blir så mycket personligare då!

Anonym sa...

Bra tips! Toppen att du tar upp det där med underarbetet. Såå tråkigt men jösses så viktigt. För hur kul är det när kvistar o.d börjar lysa genom, eller som du säger att färgen flagnar, efter allt jobb man gjort.

Helena

VITA NYANSER sa...

Underbart fiiiint!!! Så snyggt med alla tavelramar i svart!!!

Ha det bra!
Kram L-L

Mikaela sa...

Fint som vanligt hemma hos dig. Önskar att jag skulle tycka om att måla, det är sååå lätt att köpa på sig målar objekt som sedan bara står och tar plats.
Så mysigt att läsa din blogg en av mina favoriter.
Kram Mikaela

Mitt skabbiga chica hus sa...

Du och Maria är hjärtligt välkomna hem till mig och dumpa lite överflödiga möbler...hoohooho Jag bjuder på middag!

Storhandla med båda killarna, du det var modigt måste jag säga;o)
Själv har jag haft en dag med båda tjejerna i stora köpcentret. Årets första glass i solen och lite mysig shopping. (På lindex! Mycket fint:o)

Ikväll blir det ett glas rödtjut, lets dance finalen och solsidan. Of course. Can´t wait!

ha en underbar helg!
Och behöver du ritningen till snickarboa nån gång så är det bara att hojta;o) Eller varför inte pysselhus till mamma...?

kram!
Mia

Nettan sa...

bra tips!! kul att fixa till gamla grejor! jättefint stylat kring skrivbordet å snygga bilder från sovrummet!!
ha en bra helg! kram nettan

Vita drömmar och choklad sa...

Hej igen!
Du har en GLAD-award att hämta hos mig om du vill :)

Kram Milla