torsdag 1 december 2011

Visual merchandiser

Me in action på jobbet för ett par veckor sen.


Hej på er



Jag får ganska många frågor om mitt jobb som visual merchandiser på mail. Tänkte att jag gör ett litet inlägg om det. När jag gick ur gymnasiet för en herrans massa år sen började jag nästa direlt jobba som extra tjej på Lindex. Efter nåt år fick jag fast anställning som säljare. Jag var väldigt tydlig för min dåvarande chef att jag ville lära mig mer och att jag så småningom ville bli dekoratör/kommunikatör/visual merchandiser (kärt barn har många namn)


Min chef lät mig få vara med och styla/klä om dockor, göra skyltfönster och åka iväg till andra butiker och hjälpa till. Efter 3 år fick jag ett vikariat på en annan Lindex butik som dekoratör *lycka* Det tjänsten blev så småningom min och jag reste mycket runt om i landet och byggde upp nya Lindex butiker. Så man skulle kunna säga att jag fick min utbildning betald. Jag jobbade allt som allt 10 år på Lindex varav 7 år som dekoratör när Åhlens ville att jag skulle komma på intervju för 1.5 år sen...... Och där är jag nu. På en stor 2 plans butik där vi är 2 st visual merchandiser vilket är hur kul som helst :-) Jag tycker jag har världens roligaste jobb, ingen dag är den andra lik. Som visual merrchandiser har jag det övergripande ansvaret om säljmiljön i min butik och att alla kampanjer startar på rätt dag och att all material har kommit på plats. Favoriten är fortfarande att styla dockor och göra inspirerande bord. Finns ingen härligare känsla än när man kommer tillbaka på måndag efter helgen och ser att det man har gjort är slutsålt.


Det finns utbildningar runt om i landet att gå om man inte vill ta den långa vägen, som jag gjorde. Även om jag vet att många företag är väldigt lojala mot sina anställda och gärna rekryterar internt. Läs även detta inlägg som min blogg kollega Terese har skrivit om samma sak.


Nu ska jag ta hand om sjuka Levis, magen krånglar igen. Körletbuk igen tror doktorn :-(


Kram /Marit

7 kommentarer:

mariasvitabo sa...

Det låter spännande! Kul att komma dit man vill och det som man strävat efter!

Kram Maria

Anonym sa...

Hej marit!! Grattis till att träningen funkar!!;) tänkte fråga dej hur du äter en vanlig dag? Jag tränar nästan alla dagar i veckan. Innan sprang jag och spelade fotboll men har nu bytt till friskispass..vad jag än tränar försvinner inga centimetrar!! så man kanske äter för mycket?;) skulle vara kul om du skrev ett inlägg vad du äter!! Tack för en grym blogg!

Anonym sa...

Ditt jobb låter roligt kul att få resa en del. Får man komma på loppisen fast man bor i stan, eller är det bara för dom närmaste grannarna ? / Linda

Två systrar sa...

Hallå vännen!!!
Vilket fantastiskt jobb du har...undra på att du alltid är så snygg ;-) Jo jag utbildar och föreläser ju i bemötande. Tror Lindex skulle bli ännu bättre med lite sådan fantastisk kunskap ;-) Vad tror du om att jag kommer till er och föreläser? Kan du inte maila mig på charlotte.ohlson@iris.se så berättar jag mer! Kram kram...C som jobbar med planken men halvlama ben ;-) men det funkar...soon sixpack :-)

Room of karma sa...

Kul läsning! Jag är också en gammal dekoratör från Lindex bla ......... Men jag gick min utbildning i Leksand på företagarnas folkhögskola. Utbildningen är 1-år med mycket praktik ute i butiker. Efter det så fick jag jobb som dekoratör på Duka, Champagne / Nk och till sisst på en Lindex butik i Centrum. Där jobbade jag i 5år. Och jag har också åkt runt en hel del och byggt upp butiker runt om i landet:) Kul - jobb! Men nu har jag bytt bana helt! Men jag frilansar och gör om hem för privatpersoner och företag också.

Var i landet jobbade du på Lindex om man får fråga? Det hade varit kul att höra. Kanske har vi mötts på någon projekt? Man får ju jobba med massa olika härliga människor under projekt jobben och uppbyggnader av butiker:)!

Kul att läsa om ditt yrke eftersom jag känner igen allt:) Jag brukar titta in hos dig varje dag men skriver inte så ofta. Du har en fin blogg♥


Ha en bra helg!
kram CC

Mitt skabbiga chica hus sa...

Oh My. Hooot mama. Lite komiskt att vi gjorde all reklam för Åhlens fram till för ca 5 år sen. Åhlens var vår kund i över 10 år. Tänk om du jobbat med skyltar jag gjort...
Vet allt om retuscherna och sån göttig info. Har faktiskt före och efterbilder på Emma S på kontoret;-)

Nu vinar vi lite va;-)

SusannesSaker sa...

Jag visste att jag kände igen dig från någonstans! Har själv arbetat på Lindex i 11 år nu (oj, vad tiden går!) och tidigare var även jag med och byggde om några butiker, bl a i Borlänge, vi kanske träffades där?!
Min syster jobbar även hon på Lindex som dek. och hon visste precis vem du är:)
Tråkigt att Lindex förlorade en sån duktig tjej som du! Härligt att se någon som brinner så mycket för sitt jobb och jag önskar dig all lycka till i det!

Kram Susanne